sábado, 28 de noviembre de 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia

Hola a tots


Recurs: WebQuest


Adreça URL:


Títol de l'espai web: CEIP La Mercè: una escola d'acollida.


Aquesta WebQuest està realitzada per un professor del CEIP La Mercè ubicat a Tortosa (Tarragona), on estudien uns 200 alumnes de diferents paisos d'origen, caracteritzant-lo per ser multicultural. Està bàsicament destinada a alumnes de Cicle Superior (5è i 6è), però també a 4t curs del cicle Mitjà de Primària. Els continguts curriculars que inclou estan dins de les àrees de Ciències socials, llengua catalana i competències TIC tal i com s'expossa. Té un llenguatge adient per l'etapa educativa en que està pensada, amb unes activitats proposades adients pels coneixements previs dels alumnes i està elaborada en consonància amb el context educatiu en el que es troba el centre. L'espai on es desenvolupa és en l'aula d'informàtica. La realitzen tots els alumnes del grup-classe en petit grup de tres. És un recurs educatiu que guia l'aprenentatge dels alumnes, ajuda a organitzar la informació trobada, a relacionar coneixements i a crear-ne de nous per tal d'aplicar-los. Exercita habilitats com l'ús de programes informàtics, desperta interés i motivació en els alumnes, avalua els coneixements i les habilitats que s'assoleixen i proporciona un entorn per a la expressió i la creació, proporciona recursos per tal de cercar informació.


L'objectiu de la WQ és que els alumnes coneguin de quins països provenen la totalitat d'alumnes del col.legi, que coneguin algunes dades generals de tots aquests països i que aquesta multiculturalitat es transformi o es fomenti la interculturalitat.
El nivell d'interculturalitat d'aquesta WQ és bàsic o d'intercanvi de coneixement sobre les diverses cultures que hi han al centre escolar. Permet la comprensió mútua mínima per tal de poder sentar les bases per un diàleg entre grups culturals diversos.


Amb les tasques que proposa, estan en un nivell molt proper a la multiculturalitat ( coexistència entre manifestacions culturals diverses) amb una mínima intenció d'interrelació, molt important però, com hem dit, per sentar les bases del diàleg i promoure la interculturalitat. En aquesta vessant, trobem a faltar un espai de debat entre els alumnes per tal de realitzar reflexions individuals i en conjunt que els portin a aprendre estratègies de resolució de conflictes.


Es posa l'accent en aquesta interrelació, amb el dinamisme i la reciprocitat, les diverses cultures existents al col•legi deixen d'estar separades i aïllades, propugnant la igualtat de tots els grups diferenciats construint així la societat i la cultura.


Aquestes tasques promouen la comunicació, la comprensió dels altres, sense que en cap moment hi hagi cap impossició de valors propis dels alumnes que provenen del país on estan, ni hi ha cap impossició d'identificar-se amb els valors dels companys que tenen altres països d'origen. Per tant, a partir de l'horitzó comú de la realització de les tasques, amb el contacte i descobriment de bases i fonaments de cultures diferents es promou la interculturalitat.
Tanmateix, també potencia l’ús de programes informàtics com el Power Point i el Word, i l’utilització de perifèrics digitals com les impressores per tal de treure imatges visuals de l’existència d’una continuïtat entre microsistemes de socialització, quelcom que afavoreix la interculturalitat.
Aquesta WQ podriem ubicar-la dintre d'un programa d’interculturalitat fort donat que existeix per part del professor que l'ha dissenyada, una voluntat d'integrar totes les cultures amb les aportacions dels alumnes en un tot global per tal d'evitar discriminacions i desigualtats. No queda restringit només als alumnes immigrants ni va associat a problemes de marginació o estigma socials.


Salutacions.

No hay comentarios:

Publicar un comentario