sábado, 14 de noviembre de 2009

3. Seguiment i evolució de la WebQuest

Hola a tots,


la nostra Webquest l'hem dirigida a alumnes d'educació secundària. Els principis bàsics de la WebQuest que hem elaborat és la posada en coneixement de l'alumnat que vivim en una societat plural i multicultural, que aquest fet posa de manifest la diversitat cultural en la que estem inserits i que existeix la necessitat de promoure l'intercanvi cultural amb la premissa de la igualtat cultural per al de conviure en pau.


Per tant, hem volgut reflectir que aquesta multiculturalitat ha de donar pas a la interculturalitat, tot transmetent que per a que la diversitat ètnica i cultural es transformi en quelcom enriquidor, s'esdevé de vital importància que hi hagi un reconeixement entre iguals, que es respecti la diversitat i que es promogui l'intercanvi. Només d'aquesta manera aconseguirem que el multiculturalisme es transformi en interculturalisme.


Al llarg de l'elaboració de les activitats, hem intentat defugir d'una perspectiva etnocèntrica on només portariem als alumnes a interpretar el món que els envolta i les altres cultures i societats sota el seu únic punt de vista, evitant així situar-los en una posició de superioritat que podia portar-los a generar aactituds d'intolerància, de prejudici, desconeixement i desconfiança envers "els altres", quelcom totalment oposat a les nostres intencions.


Tanmateix, la nostra intenció tampoc ha estat negar l'existència de diferències però tampoc hem volgut fomentar-les, més aviat hem volgut posar de manifest que aquestes hi són presents però què és precisament l'objectiu de la interculturalitat el fet de fomentar la comunicació i la comprensió de l'altre sense que això signifiqui que hagi d'haver cap imposició ni identificació de valors per cap de les parts i que això no ha de comportar la separació d'aquestes cultures en el si de la societat.


A través de les diferents activitats grupals proposades en la WebQeust hem procurat promoure la interacció del grup d'iguals, amb el fet de compartir tasques i objectius de manera comú, compartir idees a través del diàleg grupal, aprendre a possar-se en el lloc de l'altre, afavorir l'aparició de sentiments positius i emocions, adquirir habilitats de gestió del conflicte, promoure l'empatia, el coneixement de "l'altre", el respecte i el consens. Al final de les activitats, amb la posada en comú per tot el grup-classe de tot lo treballat grupalment, hem pensat que apreciaran millor com el contacte estret i directe entre les diferents cultures que es troben present en l'aula s'esdevé un component bàsic per a promoure l'interculturalitat trencant idees estereotipades.


Els continguts tractats a la primera activitat són l'anàlisi dels sentiments que es generen davant les diferents postures que hi ha sobre el fet d ela convivència de la diversitat cultural. A la segona activitat en fomentat la capacitat de situar-se en la ell de l'altre. A la tercera, hem tractat els estereotips, amb la intenció de donar a conèixer que n'hi ha molts conceptes erronis que tenim socialment apressos i que són font de moltes actituds de rebuig cap a "l'altre". En la quarta activitat hem treballa el concepte del conflicte i les seves possibles solucions positives. I per últim, en la cinquena activitat hem tractat els conceptes de resilència i intel·ligència emocional fent un exercici de possitivar emocions negatives.


Durant la realització de la WebQuest, vam pensar que en el marc d'igualtat i interculturalitat en la que estavem realitzant les diverses activitats, el concepte d'integració quedava definit com el desig d'evitar discriminacions i desigualtats, on la coexistència de la diversitat cultural s'esdevé un camp d'intersecció i un crisol de cultures amb la formació de noves identitats barrejades.


Així, la nostra finalitat ha sigut que els alumnes, un cop participin de manera activa en totes les activitats, aprenguin a tractar a les diferents cultures com a ents obertes, dinàmiques i en situació constant d'interrelació, on les persones s'esdevenen portadores de cultura i de múltiples pertinences identitàries.


Tanmateix, la WebQuest que hem dissenyat respont al nivell alt d'interculturalitat doncs, la nostra pretensió ha sigut promoure la transformació cultural mitjançant un ventall d'activitats on el vertex principal és la mediació intercultural, el diàleg entre el grup d'iguals on existeixen alumnes amb cultures diverses i on es promou la negociació intercultural sense caure en la pèrdua de la pròpia cultura. La tipologia del material dissenayt està especialment pensat pels adolescents ja que estan compresens en el marc de les TIC, quelcom que situa als alumnes en una posició còmode i atractiva, que sens dubte, afavoreix el seu procés d'ensenyament-aprenentatge.


En referència al treball en grup per a confeccionar la WebQuest, ha sigut impecable, el nivell d'implicació de tots ha estat altíssim, el treball individual de cadascú de nosaltres amb coneixements específics i, alhora, necessaris per a l'assoliment d'un objectiu comú, és el que ha fet que tots hagin estat elements complementaris en relació amb la tasca que abordavem. La complementarietat dels nostres coneixements implica que tots hem necessitat la informació que els altres podien proporcionar, en un context de col·laboració en què cada un ha tingut la responsabilitat i les possibilitats entorn d'un mateix propòsit. No només pel que fa al procés de creació de les activitats i del contingut de la WebQuest, sinó també al fet de superar amb tenacitat tots els problemes tècnics que ha supossat crear-la, quelcom que en molts moments no ha sigut fàcil de portar possant a prova la nostra paciència.


El procés de creació del contingut va començar després d'una primera reunió on vam parlar de les línees generals en les que voliem enmarcar la nostra WebQuest, cadascú de nosaltres ens hem fet càrrec de crear unes activitats per després posar-les en comú per veure l'idoneïtat i les possibles millores d'aquestes. Després, cadascú s'ha fet càrrec dels apartats de "evaluación", "guía didáctica" i "créditos" com a principal elaborador però també amb la posterior posada en comú i aportacions generals. Els apartats "introducció", "tareas", "proceso" i "conclusión" han estat realitzats en relació a les activitats que cadascú havia confeccionat.


Finalment, haig de dir que, al igual que els "gansos", la nostra tasca ha sigut un veritable treball en equip.


Des d'aquí, el meu sincer agraïment als companys Montse González i Ferran Roig per fer d'aquesta complicada elaboració de pac, una grata experiència.


Si esteu interessats, podeu accedir a la nostra WebQuest " La vida es el arte del encuentro".

Salutacions.


No hay comentarios:

Publicar un comentario