sábado, 28 de noviembre de 2009

4. Avaluació de recursos.

Hola a tots,

Tal i com vaig explicar a la tercera entrada, la WebQuest que vam elaborar en el nostre grup porta per títol “La vida es el arte del encuentro”, va dirigida a alumnes de secundària i amb un objectiu formatiu en la diversitat cultural i la interculturalitat. Les activitats que proposem realitzar són variades i totes elles estan compreses en la marc de les TIC, quelcom que situa als alumnes adolescents en una posició còmode i atractiva que, sens dubte, afavoreix el seu procés d’ensenyament-aprenentatge. L’objectiu que volem assolir en treballar intensament la WebQuest, és que els alumnes, aprenguin primerament a pensar bé i per si mateixos, amb esperit crític i reflexiu, a tractar a les diferents cultures com a ents obertes, dinàmiques i en situació constant d’interrelació, amb la consciència que les persones s’esdevenen portadores de cultura i de múltiples pertinences identitàries.

L’estructura formativa de les webquest es basa en la col•laboració i el descobriment. Utilitza vincles a recursos disponibles en Internet per a la resolució de tasques reals que motiven a l’alumnat que es posiciona com a agent actiu assumint el paper principal i on el professor s’esdevé només com a mediador i guia per a ells. El resultat final grupal d’aquestes activitats, està enfocat a transformar la nova informació adquirida en un nou coneixement més complex. L’educació intercultural es caracteritza per l’intercanvi i la interacció, afavoreix el desenvolupament personal humà pel qual es fa necessari l’adquisició d’unes competències i d’unes habilitats interculturals; promou la convivència i participació amb la relació amb els altres, la participació al centre, les habilitats socials, el reconeixement i el respecte per la diversitat, la resolució de conflictes, les habilitats comunicatives, per tant, valors per viure en democràcia. Per a que la diversitat ètnica i cultural es transformi en quelcom enriquidor, s’esdevé de vital importància que hi hagi un reconeixement entre iguals, que es respecti la diversitat i que es promogui l’intercanvi, esdevenint-se en interculturalisme.

El fet d’avaluar un recurs dóna l’oportunitat de estudiar-ho a fons, de veure els seus punts febles i forts. A través de la seva catalogació podrem saber els objectius educatius que pretén assolir i si amb el material que presenta es pot realitzar, si els continguts que es tracten en el recurs es troben en sintonia amb els continguts curriculars de l’assignatura/es on es troba emmarcada, si les característiques dels destinataris també es troben en consonància amb els requeriments de les tasques i l’objectiu, si les característiques del context on es presenta el recurs són les adients (p.e. si n’hi han suficients ordinadors pels grups que s’han format), si les estratègies didàctiques segueixen la seqüenciació dels continguts, si el conjunt d’aquestes tenen un caràcter global en relació als objectius, si els recursos educatius que s’han de fer servir ofereix les prestacions concretes, si el recurs emprat contribueix a facilitar l’aprenentatge que es pretén i fins i tot, si aquest ajuda afavoreix l’aprenentatge en alumnes amb problemes d’aprenentatge específics, com per exemple, la falta de motivació.

El fet de realitzar la PAC 2 i la PAC 3 m’ha aportat, no tan sols saber tècnicament elaborar una WebQuest, sinó saber els continguts que s’han d’incloure depenent del context educatiu, dels destinataris i dels objectius educatius a assolir. En relació al fet d’introduir la interculturalitat com un element transversal, es necessari que el recurs adopti una posició interculturalista fort o de màxims, que sigui un referent innovador amb l’aspiració d’incidir en la cultura escolar on l’educació intercultural es presentada com a “cosa de tots” que invita a conèixer altres cultures des punts de vista menys etnocèntrics.

Salutacions.


No hay comentarios:

Publicar un comentario